Vuosikatsaus 2018

Vuosi 2018 oli Capnovalle ennätyksellinen kaikilla mittareilla; liikevaihtomme, liiketuloksemme ja henkilöstömäärämme kasvoivat.

Toimitusjohtajan vuosikatsaus 2018: Erinomainen asiakaskokemus kasvun siivittäjänä

Vuoden 2018 liikevaihtomme oli n. 1,45 mil€, liiketulos positiivinen ja henkilöstömäärämme vuoden lopussa 10 hyväntuulista ja asiantuntevaa capnovalaista.

Asiakkaidemme keskuudessa aloimme herättää selkeästi aiempaa suurempaa kiinnostavuutta myös laajemmissa IT-kumppanuuksissa. Tälläkin hetkellä neuvottelupöydällä on useita yhteistyöehdotuksia, jollaisista aiempina vuosina olemme vain voineet haaveilla.

Olemme myös erityisen ylpeitä siitä, että asiakkaidemme sekä henkilöstömme tyytyväisyys kehittyi edelleen myönteisesti, pysyen huipputasolla kilpailijoihimme nähden.

Liki 3000 asiakkaamme tyytyväisyys on viimeisen mittauksen mukaan +99% ja suositteluhalukkuus +98%. Lisäksi työntekijöidemme tyytyväisyys oli lähes 100%.

Asiakaskokemus

Capnovan tavoitteena on olla Suomen paras IT-palveluyritys ja myös suunnannäyttäjä Suomen positiivisimman asiakaskokemuksen osalta kaikissa palvelukanavissa, joissa toimimme.

Uskomme asiakkaiden jatkossakin arvostavan kaltaistamme läpinäkyvää, joustavaa ja henkilökohtaista IT-kumppania, jolta löytyy laaja-alaista asiantuntijuutta kaikkiin asiakkaan IT-tarpeisiin liittyen.

Suurin muutos vuoden 2018 aikana Capnovalla on tapahtunut tavassa ajatella liiketoimintaamme.

Olemme toki jo muutaman vuoden ajan pyrkineet määrätietoisesti eroon ’teknisen kumppanin’-stigmasta, sillä haluamme ennenkaikkea olla asiakkaamme liiketoiminnan tukemisen kokonaisvaltainen kumppani.

Kuitenkin vasta 2018 tapahtunut asiakkaan nostaminen kaiken tekemisen keskiöön, arvontuottamiseen liittyvä toimintamalli ja ensiluokkaisen asiakaskokemuksen tuottaminen ovat tekijöitä, jotka ovat mahdollistaneet meille keskustelut yhä suurempien asiakkaiden ja/tai projektien parissa.

Suomen paras työpaikka

Positiivisen asiakaskokemuksen tuottamisessa onnistuminen edellyttää, että myös työntekijöidemme tyytyväisyys on korkealla tasolla.

Olemme vuoden 2018 aikana tehneet koko henkilöstön kesken valtavasti duunia ja läpikäyneet isoja muutoksia, jotta olemme saaneet koko porukan samaan veneeseen toimintamallimme muutoksen suhteen. Välillä muutos on tehnyt kipeää, eikä riitasoinnuiltakaan ole aina täysin vältytty.

Olen kuitenkin erityisen ylpeä siitä, että pääosin kaikki viimeisetkin henkilöityneen tiedon siilot on saatu kaadettua, raja-aidat mukavuusalueisiin liittyen madallutettu ja koko henkilöstö saatu hitsattua yhtenäiseksi heimoksi.

Toimimme tällä hetkellä vahvana yhteisönä, jossa kaikki auttavat toisiaan, ymmärtävät yhteiset tavoitteemme ja myös uskaltavat unelmoida sillä mitä tavoitteisiin pääseminen jokaisen kohdalla tarkoittaa.

Itselleni on erittäin tärkeää henkilöstön hyvinvointi, töissä jaksaminen ja jatkuvat ilon sekä tyytyväisyyden tunteiden tuottaminen. Tästä syystä tulemmekin ottamaan tämän vuoden aikana lisää isoja askeleita, jotta Capnovasta tulee entistä houkuttelevampi työpaikkana myös tulevaisuuden rekrytoinneille.

Vastuullisesti ja fiksusti toimiva yritys

Uskomme, että vastuullisuus on nykyisin tärkeä osa jokaisen menestyvän yrityksen liiketoimintaa.

Jotta Capnova on elinvoimainen ja menestyvä myös pitkällä tähtäimellä, on meidän tärkeää toimia ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla.

Vuoden 2018 aikana jatkoimme resurssitehokkuudemme parantamista ja toimintamme ympäristövaikutusten minimoimista tarkastellen vaikutustamme ympäröivään maailmaan koko elinkaaren laajudelta, aina tuotekehityksestä kierrätykseen.

Konesalimme ovat toki jo vuosia pyörineet 100% uusiutuvan energian voimin, mutta viimeisen vuoden aikana olemme muuttaneet toimintaamme ja tarjoamiamme ratkaisujamme elinkaarenhallintamallin mukaisiksi, joissa pyrimme pienentämään omaa ja asiakkaidemme hiilijalanjälkeä jokaisella mahdollisella osa-alueella.

Vuoden 2019 aikana uskomme löytävämme yhä enemmän kanssamme samat arvot jakavia asiakkaita, joille vastuullisuus on yhtä merkityksellistä kuin meille.

Vuosi täyteen toimitusjohtajana

Itselläni tuli joitakin viikkoja sitten täyteen ensimmäinen vuosi Capnovan toimitusjohtajana ja melkoista kyytiä on kyllä ollut taival tähän saakka.

Sain ottaa toimarin pestin hoidettavakseni Capnovan suurimman muutoksen kourissa. Tämä on siltä osin mahtavaa, että olen myös päässyt muovaamaan Capnovasta yhä enemmän myynnillistä ja yhteisöllistä asiantuntijaorganisaatiota, luovien hieman pois päin perinteisestä ’tekkitalosta’, joina meidät on ehkä parhaiten tunnettu.

Välillä toki on tuntunut, ettei kellossa meinaa riittää tunnit ja kyllähän rehellisesti sanottuna työ tulee silloin tällöin ihan uniinkin asti. Mahtavan henkilöstön ja asiakkaiden voimaannuttamana on kuitenkin melkoisen helppo painaa duunia hymyssä suin.

Katse tulevaisuuteen, vuosi 2019

Olemme asettaneet itsellemme kovat tavoitteet vuodelle 2019 sekä kasvun, kannattavuuden, saavutettujen asiakasprojektien, henkilöstön tyytyväisyyden että oman toimintamme kehittämisen suhteen.

Tärkeimpänä prioriteettinamme tulee olemaan asiakas ja hänelle arvon tuottaminen sekä positiivisen asiakaskokemuksen varmistaminen jokaisessa kohtaamisessa.

Asiakkaanamme tuletkin näkemään ja kokemaan suuria positiivisia muutoksia kanssamme asioidessasi. Toivottavasti pystymme tuottamaan sinulle ’wau’-efektin yhä usemmin 😊

Suurin osa uusista asiakkaistamme tulee nykyisinkin vanhojen, tyytyväisten asiakkaidemme vinkkaamana. Olemme tästä erittäin kiitollisia ja toivomme positiivisen puskaradion rapisevan myös 2019 aikana.

Otamme myös mielellämme ruusuja/risuja ja rakentavaa palautetta vastaan, jotta tiedämme pysyvämme oikealla polulla asiakkuusmallin ja toimintamme kehittämisen suhteen.

Kiitokset vuodesta 2018 ja tsemppiä sinulle vuoteen 2019!

Yhteistyöterveisin,

Mikko Vilppula